TIDIG MODERNISM
Under denna rubrik presenterar vi den moderna konstens
utveckling från 1900-talets början fram till cirka 1940.
AXEL TÖRNEMAN
1880-1925
Tre kvinnor
Olja, duk 73x92 cm
Signerad ’TÖRNEMAN 1915’
PRIS: 65 000:-
KNUT
JANSON
1882-1966
”Den
röda ladan”
Olja, duk 63x77 cm
Signerad ’K. JANSON’
PRIS:
7 500:-
Proveniens: Fru Clyde Lundbäck
Utställd: ”De unga” Hallins konsthandel,
Stockholm 1911, kat.nr 55
”Den unga expressionismen” Nationalmuseum
1944, kat.nr 220
Knut Janson Självporträtt
ANTON ANDERBERG
1882-1973
Kvinnor och barn vid vattnet
2
st oljemålningar på duk,
vardera 48x74 cm
Båda
signerade ’Anton Anderberg 1919’
PRIS: 12 000:- för paret
ARTHUR
PERCY
1886-1976
”Ingrid,
konstnärens dotter”
Olja, duk 47x38 cm
Osignerad, utförd omkring 1917-18
Intyg
a tergo av konstnärens dotter, Ingrid:
’Härmed
intygas att detta
porträtt
av mig är målat
av
min far, Arthur Percy –
förmodligen
1917-18 i
Göteborg.
Vickleby 4 april 1987
Ingrid
Percy Lassen’
PRIS:
8 500:-
Arthur Percy
GOTTHARD WIDING
1883-1973
Kvinna på veranda
Olja, duk
50x58,5 cm
Signerad ’G. Widing 1913’
PRIS: 7 500:-
NILS
NILSSON
1901-1949
”Kvinna
i soffa”
Olja, duk 65x81 cm
Signerad ’N N’
Även signerad a tergo
’Nils Nilsson’
PRIS:
16 000:-
ANDERS
JÖNSSON
1884-1965
Gustaf
Fröding
Brons
Höjd 49 cm (64 cm inklusive stensockel)
Signerad ’Anders Jönsson’
Gjutarstämpel ’Otto Meyers Eftr. Fud.’
PRIS:
17 000:-
Anders Jönsson i ateljén 1948
ANDERS JÖNSSON
(oljemålning av Cora Sandel omkr
1913)
Anders Jönsson var under åren 1913-29 gift
med den norska författarinnan Cora Sandel.
”Jag
strävar efter att ge linjen klarhet och styrka, jag söker balans i massorna och
rytm i kompositionen.”
(Anders Jönsson 1913)
Den skånske skulptören Anders Jönsson
skolades i en internationell miljö. 1905 började han sin utbildning till
skulptör i München. Året därpå var han tillbaka i Sverige, men två år senare
begav han sig till Paris för skulpturstudier. Åren 1912-16
innehade han statens resestipendium samt 1918-19 ett stipendium från
Konstakademien. Under alla dessa år vistades han tidtals i Italien, mest dock i
Paris, där han var verksam 1915-20. Efter
hemflyttningen bosatte han sig 1921 i Stockholm.
Under sina tidiga år i Paris utförde
Anders Jönsson i en av Rodin inspirerad, målerisk stil en rad figurgrupper i
marmor (”Paolo och Francesca” utställd på Salongen 1909, ”Kyssen” 1910, ”Problème d’amour”, utställd på
Salongen 1910). Det dröjde dock inte länge förrän han anslöt sig till den
reaktion mot Rodins plastik som i Frankrike betecknas med namn som Bourdelle och Maillol. Studiet av
antik skulptur förde honom snart till en större och enklare form, ”en
förandligad realism”. Som exempel kan nämnas hans stora kvinnotorso i fransk
kalksten i Nationalmuseum.
Anders Jönsson ställde ut första gången i
Salon des Artistes français i Paris 1909, varvid han
erhöll ”mention honorable”. Han tillhörde
konstnärsgruppen ”De tolv” och deltog i dess utställningar i Skåne, Köpenhamn
och Stockholm. Han deltog vidare i Baltiska utställningen i Malmö 1914,
skulpturutställningen på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1921 och i ett
flertal av Sveriges allmänna konstförenings utställningar. Han hade en
separatutställning på Malmö museum 1910 och en uppmärksammad utställning i
Paris 1920.
Förutom den nu aktuella bysten av Gustaf
Fröding, har Anders Jönsson utfört en kolossalbyst av Hjalmar Branting (granit
1922), porträtt av Matilda Jungstedt (marmor 1924, Kungliga teatern),
porträttbyst av Gustaf V (1924, i brons i Nationalmuseum, i marmor i Stockholms
slott). Dessutom har han bl a utfört ”Barnbrunnen” (brons 1913, Malmö), ”Elementens
kamp” (fontänskulptur 1930, Göteborg) och ”Snäckan” (fontänskulptur med
reliefer 1925).
TOR BJURSTRÖM
1888-1966
Kvinnoporträtt
(möjligen föreställande
konstnärinnan Eva Jancke-Björk 1882-1981)
Olja, duk 63x43 cm
Signerad ’TSB’
(Tor Bjurströms fullständiga namn
var Tor Sigurd Bjurström)
PRIS: 4 500:-
Proveniens: Charlotte och Otto
Mannheimers fond (gåva från fonden 1927)
GIDEON
BÖRJE
1891-1965
Stockholms
stadion och Swartlings ridskola
Tusch 16,5x19 cm
Signerad ’G Börje’
Utförd på 1910-talet
PRIS:
2 700:-
HILDING
LINNQVIST
1891-1984
Stadsbild,
Chinon
Blyerts 31,5x49 cm
Signerad ’HL’
Utförd 1921
PRIS:
3 500:-
FRANS BERG
1892-1949
Sittande modell
Olja, duk 59,5x42,5 cm
Signerad ’F Berg’
PRIS: 3 900:-
JOHN
JON-AND
1889-1941
”I
hemmet”
(Interiör med konstnärens hustru Agnes Cleve och parets son)
Blandteknik 23,5x32 cm
Signerad ’Jon-And’
PRIS:
4 500:-
John Jon-And
John Jon-And föddes i Göteborg 1889. Han hette från
början Andersson, men tog sig artistnamnet Jon-And. Bland sina vänner - till
vilka räknades Evert Taube - kallades han kort och gott Jon. Redan tidigt
framträdde ett stort intresse för konst och teater. När han var i
femtonårsåldern satte han upp teaterpjäser tillsammans med några kamrater. I
sjuttonårsåldern började Jon sitta i Stora Teaterns
orkesterdike och teckna scener, situationer och fysionomier. Han gjorde också
reportageteckningar för olika tidningar i Göteborg. Tack vare sin säregna
talang kunde Jon kringgå dåtidens förbud mot att under rättegångar avbilda de
åtalade. Han placerade nämligen helt sonika teckningsblocket i kavajens
högerficka och satt under rättegångarna med handen nedstoppad i fickan och
tecknade av olycksfåglarna med sin penna.
Under åren 1908-09 företog
Jon resor till England och Tyskland. Framför allt var det de nya tendenserna
inom tysk teater och tyskt dekorationsmåleri som han studerade med stort
intresse. Av större betydelse för hans konstnärliga utveckling blev emellertid
resan till Paris 1913-14. I den franska huvudstaden bedrev han studier för
kubisten Henri Le Fauconnier. Jon kände sig både som
expressionist och kubist och kom att bli en av de målare som under 1910-talets
mitt på olika sätt försökte ge en syntes av expressionism och kubism.
John Jon-And i Paris 1914
När Jon kom till Paris hade han bakom sig sporadiska
studier på Valand hemma i Göteborg. På denna konstskola hade han gjort
bekantskap med en viss Agnes Cleve. Hon var tretton
år äldre än Jon och tvåbarnsmor. Dessutom hade hon under Valandtiden ett
förhållande med sin lärare, den berömde Carl Wilhelmson, vilket ledde till
skilsmässa för Agnes, men ej för Carl. Agnes reser till Paris i mars 1914. Jon
och Agnes blir ett par. I samband med krigsutbrottet återvänder de till
Sverige. De gifter sig 1915 och flyttar till S:t Erikspalatset
på S:t Eriksgatan 63 i Stockholm. Samma år, 1915, föds parets son, Per-Erik. I
Stockholm får Jon anställning på Svenska Dagbladet. Som reportagetecknare
lyckas han utnyttja sina kubistiska insikter och han söker sig till den nya
tidens tekniska motiv - maskiner, bilar, lokomotiv, flygmaskiner.
John Jon-Ands ateljé, S:t Erikspalatset
1916 blir ett händelserikt år. Förutom en längre
vistelse i New York tillsammans med Agnes hinner Jon med en utställning på
Gummesons. Under detta år får han också sitt publika genombrott då han ger ut
ett litografiskt album kallat Croquis de
cabaret med porträtt av svenska och internationella scenartister som under
kriget var verksamma i Stockholm. Jons stora intresse för olika grafiska
tekniker gjorde att han skaffade sig en egen tryckpress, där han kunde trycka
sina litografier och etsningar själv för hand.
John Jon-And i ateljén
När det radikala konstnärsparet Wassily
Kandinsky och Gabriele Münter på grund av kriget
befinner sig i Sverige 1916 umgås man intensivt med paret Jon-And. De båda
konstnärsparen utbyter åsikter om den moderna konstens utveckling. Agnes och
Gabriele reser tillsammans till Köpenhamn och Jon och Kandinsky arbetar
tillsammans vid Jons tryckpress. Liksom Jon ställer även Wassily
Kandinsky och Gabriele Münter ut på Gummesons 1916.
De båda konstnärsparen umgås även i den sommarbostad som Jon och Agnes skaffar
sig i Bohuslän. Under de sista åren på 1910-talet ställer Jon och Agnes ut
tillsammans vid ett flertal tillfällen. I början på 20-talet gör paret studieresor
till bland annat Italien.
Jon och Agnes flyttar under 20-talet till Göteborg.
Paret gör tillsammans dekorationer i Lorensbergs restaurang 1922 och Jon är
engagerad i Göteborgsutställningen 1923. Främst arbetar han dock inom teatern
med uppdrag både i Göteborg och i Stockholm. John Jon-And företrädde en radikal
scenografisk stil av konstruktiv art och drog nytta av sina insikter i
kubistisk formdisciplin. Han arbetar även med Karl Gerhards revyer på
Folkteatern i Göteborg. Samtidigt har han under dessa år uppdrag som
reportagetecknare på Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning.
I samband med att han 1927 efterträder Isaac Grünewald
som chefsdekoratör på Kungliga Operan i Stockholm flyttar Jon och Agnes
tillbaka till huvudstaden. Under en lång rad av år utför Jon en mängd
scendekorationer för Operan. I dessa arbeten utgick han från både
expressionismens dynamik och från en konstruktiv kubism. Hans uppsättningar
väckte först ivrig debatt, men efterhand blev de uppskattade. Konstkritikern
Gotthard Johansson har jämfört John Jon-Ands insats för scenografikonsten med
den som Edward Hald och Simon Gate gjorde inom den svenska glaskonsten. I och
med Stockholmsutställningens slag för funktionalismen 1930 blev hans
scendekorstil alltmer självklar också för en bredare publik. Jon var även med
och utförde dekorationer till denna banbrytande utställning.
JOHN
JON-AND
1889-1941
Kaptenen
och hans segelbåt
Färgkrita
38,5x54 cm
Stämpelsignerad ’Jon-And’
PRIS:
6 500:-
JOHN
JON-AND
1889-1941
Konstnären
Bertel Bertel-Nordström
Blandteknik 24,5x19,5 cm
(pappersförlust i övre vänster hörn)
Signerad ’Jon And 7/2 32’
Svårläst påskrift: ’acceptans …. aus B-N’
Samt påskrift av den avbildade:
’Jag
anser dock fortfarande Jon-And som min vän
Bertel-N.’
PRIS:
1 100:-
Vid sidan av sitt arbete med scenografi var det som
karikatyrtecknare John Jon-And framför allt blev berömd under sin levnad.
Konstnären Yngve Berg jämförde insatserna inom dessa både områden på följande
vis: ”John Jon-And var en lysande
teaterdekoratör; som karikatyrtecknare vare han genial”. Teaterchefen Olof Molander sade om Jons
karikatyrer att de var ”dräpande kvicka
utan att vara elaka, eller kanske en liten smula elaka, men inte så att det gör
ont”. Inom parentes kan man i och
för sig kanske invända att den gode Molander inte direkt tillhörde de känsligas
skara. Under sina år som chef på Dramaten på 30-talet blev Olof Molander känd
för sina hårda regimetoder och ett närmast diktatoriskt ledarskap, vilket
medförde att han efter några år tvingades avgå.
Bland John Jon-Ands karikatyrer intar de som han
utförde av sina konstnärskamrater en särskild plats. På 30-talet hade Jon
styrelsefunktioner i Konstnärsklubben
i Stockholm och under sammankomsterna brukade han kasta ned kollegornas
fysionomier på pappersbordsduken. På den kanske inte alltför snälla
avbildningen av konstnären Bertel Bertel-Nordström har den stackars avbildade
kommenterat: ”Jag anser dock fortfarande
Jon-And som min vän Bertel-N.”.
John Jon-And var uppskattad för sin vänfasthet och
vänlighet. Han hjälpte sina fattigare kamrater på Konstnärsklubben och
inrättade Jon-Ands fond för dem som
behövde ekonomiskt stöd. Hans bortgång kom plötsligt, då han endast 52 år
gammal drabbades av hjärtslag på Gustaf Adolfs torg i Stockholm en novemberdag
1941.
JOHN
JON-AND
1889-1941
”Naket
i divanen”
Brunkrita 38x36 cm
Stämpelsignerad ’Jon-And’
PRIS:
2 200:-
JOHN
JON-AND
1889-1941
”Operasångerskan
Kerstin Thorborg II”
Blandteknik 53x35 cm
Stämpelsignerad ’Jon-And’
PRIS:
3 800:-
Operasångerskan Kerstin Thorborg
(1896-1970) var sin tids ledande mezzosopran på världens operascener. Hon hade
engagemang på Berlinoperan och Wienoperan, men på grund av nazismens framfart
avslutade hon dessa kontrakt och flyttade till USA, där hon blev en del av den
fasta ensemblen på Metropolitan i New York, med mer än 300 framträdanden under
åren 1938-50.
ALBERT HOFFSTEN
1888-1927
”Min
mor”
Akvarell 32x22 cm
Signerad ’A. Hoffsten’
PRIS:
3 500:-
”EN KOLORIST AV GANSKA
SÄLLSYNT RANG”
(Tor Hedberg om Albert Hoffsten)
Albert Hoffsten
var en av de mest lågmälda bland de konstnärer, Isaac Grünewald, Leander
Engström, Gösta Sandels m fl som med ”De unga”
introducerade den moderna expressionismen i svenskt måleri. I viss mån har hans
konst kommit i skymundan efter konstnärens tidiga död i en bröstsjukdom, som de
sista åren väsentligt nedsatte produktionsförmågan. Med de övriga i denna banbrytande generation
delade han intresset för de starka, lysande färgeffekterna och den dekorativt
syftande kompositionen. Hans konst äger dock genomgående ett intimt, klassiskt
rofyllt drag, som vittnar om lärdomarna från Cézannes måleri, vars stränga
formbyggnad med modulerade färgplan Hoffsten särskilt studerade under sina år i
Paris.
I den finstämda akvarellen ”Min
mor” ser vi prov på Cézannes betydelse för Albert Hoffstens konstnärskap. Denna
inkännande skildring torde även kunna räknas till en av höjdpunkterna inom
porträttkonsten under den tidiga svenska modernismen.
Efter studier vid Konstnärsförbundets
tredje skola i Stockholm vistades Albert Hoffsten åren 1911-12 i Paris. Han anslöt
sig 1910 till den några år förut grundade sammanslutningen ”De unga” och deltog
i dess utställningar 1910 och 1911. De följande åren deltog han i
samlingsutställningar såsom Konstnärsförbundets utställning på Liljevalchs
konsthall i Stockholm 1916, ”Moderne svensk Kunst” på
Den frie Udstilling i Köpenhamn 1916 samt Sveriges
allmänna konstförenings utställning på Liljevalchs konsthall 1926. Året efter
hans bortgång ordnades en minnesutställning i Stockholm.
Representerad: Moderna museet, Prins
Eugens Waldemarsudde
FRITZ HÖGBERG
1899-1956
”SÄCKPIPA MED KRUKOR”
Olja, träpannå
19x24 cm
Signerad
’F Högberg’
PRIS: 3 000:-
BIRGER
BIRGER-ERICSON
1904-1994
”Rembrandt
och Ernst Josephson i geniernas himmel”
Olja, papp-pannå
33x40 cm
Signerad och daterad ’Birger 30’ samt betitlad
’Rembrandt
och Ernst Josephson i geniernas himmel’
PRIS:
4 500:-