OLD MASTERS
OIDENTIFIERAD MÄSTARE
1700-tal
Filosof
Olja, duk
75x62 cm
Osignerad
PRIS: 7 500:-
GEORG ENGELHARD SCHRÖDER
1684-1750
(tillskriven)
Ung kvinna
Olja, duk 38x32
cm
Osignerad
PRIS: 9 500:-
Proveniens:
Hovkonservator Gustaf Jaensson
GEORG ENGELHARD SCHRÖDER
Georg
Engelhard Schröder var en svensk porträtt- och historiemålare. Han var son till
guldsmeden Veit Engelhard Schröder och Lucia Lindemeyer. Fadern hade omkring år
1670 flyttat från Nürnberg till Stockholm, där Georg Engelhard föddes 1684.
Denne blev tidigt elev – och senare gesäll – hos målaren David von Krafft. Från
1709 vistades Georg Engelhard Schröder under 16 år utomlands, först en tid i
Braunschweig i Tyskland, innan färden gick vidare till Italien. Han bodde fem
år i Venedig, där han kopierade gamla mästare som Tizian och Veronese, sysslade
med vedutamåleri och hade kontakt med målarinnan Rosalba Carriera samt med
Giovanni Antonio Pellegrini och Johan Richter. I Rom och Florens tog han
intryck av bland andra barockmålarna Carlo Dolci, Carlo Maratta och Francesco
Trevisani och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt som
tillhörde den tidens italienska konst. I Paris inspirerades han av målaren Noël
Nicolas Coypel. Efter en period i München slog han sig ned i London under sju
år och tog där intryck av Godfrey Knellers, Hans Hysings och Michael Dahls
porträttkonst.
När David von
Krafft avled 1724, kallades Schröder hem till Sverige och efterträdde i
december sin läromästare som avlönad kunglig hovkonterfejare. Kung Fredrik I
satte stort värde på sin konstnär och lät honom måla otaliga porträtt av sig
och sin drottning, Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes Georg Engelhard Schröder
till hovintendent. Han anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet.
När Sverige på 1740-talet nåddes av den nya franska smaken, i främsta rummet
via konstnären Gustaf Lundberg, kom emellertid Schröder att skjutas åt sidan.
Bland Georg Engelhard Schröders många lärjungar kan nämnas Alexander Roslin.
FREDRIC WESTIN
1782-1862
”Första skapelsedagen”
Tusch 28x43 cm
Signerad ’Fr. Westin’
PRIS: 4 500:-
FREDRIC WESTIN
målare,
tecknare, grafiker
hovintendent,
professor och direktör vid Konstakademien
Endast tio år
gammal skrevs Fredric Westin in vid Konstakademien 1793. Där studerade han
under Lorentz Pasch d y och Louis Masreliez. Redan 1795 fick han sin först
utmärkelse i ornamentskolan och vann sedan flera medaljer för prisämnen, bland
annat akademiens guldmedalj 1806 och 1807. Föga angelägen om resestipendier
avstod han vid ett tillfälle sin rättighet till ett sådant åt sin vän
skulptören Johan Niclas Byström. Fredric Westin lämnade aldrig Sverige utan
förblev hela sitt liv den svenska Konstakademien trogen.
Westins konst
är en blandstil med komponenterna klassicism och romantik. Man har i honom
velat se en representant för Davids skola. I sin konstuppfattning påminner han
om Gérard och Girodet, men är mera feminin än dessa franska empiremålare. Hans
kolorit och komposition påverkades även av Carl Fredric von Breda, den engelska
romantikens främste representant i Sverige. Som historiemålare vann Fredric
Westin sin samtids omåttliga beundran. Han jämställdes med Rafael och
Correggio, ja, betraktades till och med som deras överman. Däremot var omdömena
mera blandade när det gällde Fredric Westins porträttmåleri. Medan Lorenzo
Hammarsköld påstod att Westin ”av alla hittills kända, svenska konstnärer har
av naturen fått de ringaste anlag” så tillerkände Th. Wennberg honom däremot
även som porträttör ypperlig konstfärdighet och kallade honom ”den förste
svenske tecknarens, Lorentz Paschs, så värdige fosterson”. Även Sergel
uppskattade Westin som en porträttmålare av verklig förtjänst.
Som hovmålare
vann Fredric Westin de kungligas och aristokratins gunst. Han var Karl XIV
Johans ständigt anlitade porträttör och kung Oskar beställde årligen ett par
tavlor av honom. Till hans största förtjänst räknades att han målade helt efter
beställares och åskådares smak.
Belysande är att Karl XIV Johan, som var mycket angelägen om att
porträtten fördelaktigt skulle återge hans yttre, befallde Westin att minska
fötterna och göra knäna smalare än de i verkligheten var, vilket naturligtvis
också skedde.
Fredric Westin
står otvivelaktigt betydligt högre som historie- och figurmålare än som
porträttmålare, vilket kanske har sin grund i att ”det geni, som vant sig vid
att uppfatta idén, händelsen och gruppen, känner sig trängt och besvärat, då
det skall framställa den givna individen” (Lorenzo Hammarsköld).
FREDRIC WESTIN
1782-1862
Mansprofil (vänster) respektive Mansprofil (höger)
Dubbelsidig
blyertsteckning 14x16,5 cm
Ena sidan med
påskrift i tusch ’Fredrik Westin’
(troligtvis ej egenhändig signatur)
andra sidan med påskrift i blå krita ’788’
Papperet med
vattenstämpel ’ TURNERS 1813’
(även ett halvt &-tecken
synligt före T)
tillverkat 1813 hos firman
RUSE &
TURNERS
The ‘RUSE & TURNERS’ watermark was current
from 1805 to the 1840s, representing
various permutations of
partners producing paper at Upper Tovil Mill, Maidstone, Kent
PRIS: 2 400:-
CARL JAKOB MÖRK
1780-1828
(tillskriven)
På post (militärläger)
Akvarell
11,5x18,5 cm
Osignerad
PRIS: 3 500:-
f i Stockholm
19/9 1780
d i Stockholm
25/2 1828
målarmästare,
akvarellist, litograf, underläkare
Carl Jakob Mörk
torde ha fått sin första utbildning hos fadern, som var hovmålare hos
änkedrottning Lovisa Ulrika och dekorationsmålare vid Kungliga teatern. Åren
1801-02 studerade Carl Jakob på Konstakademien och 1804 blev han mästare under
målarämbetet. 1808 var han underläkare vid lantvärnet och 1809-18 vid Hälsinge
regemente. Under 1800-talets första decennium utförde Carl Jakob Mörk ett
flertal akvareller med karikerade scener från Stockholms gatu- och folkliv,
såväl i stil som motivval erinrande om samtida engelsk
karikatyrkonst. Hans karikatyrer kännetecknas ofta av drastisk uttrycksfullhet
i mimik och gester.
CARL JAKOB MÖRK
1780-1828
(tillskriven)
Officer med damsällskap
Akvarell 16,5x11,5
cm
Osignerad
PRIS: 2 500:-