UPLANDSKONST
GUSTEN WIDERBÄCK
1879-1970
Sommarlandskap med väderkvarn
Olja, papp-pannå 28x36 cm
Signerad ’G. Widerbäck’
PRIS: 4 900:-
GUSTEN WIDERBÄCK
1879-1970
Vy mot Slottet och Domkyrkan, sommar
Olja, duk
49x69,5 cm
Signerad ’G. Widerbäck’
(Även målning a
tergo: Hus och
träd)
PRIS: 9 500:-
GUSTEN WIDERBÄCK
1879-1970
Landskap med hus
Olja, duk på
pannå 25,5x36 cm
Signerad ’Gusten Widerbäck’
PRIS: 3 400:-
GUSTEN WIDERBÄCK
1879-1970
”Marsafton i Årsta”
Olja, pannå
34,5x40 cm
Signerad ’G. Widerbäck’
PRIS: 4 900:-
GUSTEN WIDERBÄCK
1879-1970
Slottet och hustak
Olja, pannå
32,5x39 cm
Signerad ’G Widerbäck’
PRIS: 5 400:-
GUSTEN WIDERBÄCK
1879-1970
Rörby kvarn
Olja, pannå
34x41 cm
Signerad ’G. Widerbäck’
PRIS: 4 500:-
GUSTEN WIDERBÄCK
1879-1970
Kvarn på slätten, vårvinter
Olja, pannå
32x38,5 cm
Signerad ’G. Widerbäck’
PRIS: 4 000:-
GUSTEN WIDERBÄCK
1879-1970
Klockstapel vid vattnet
Olja, pannå
32,5x37,5 cm
Signerad ’G Widerbäck’
PRIS: 3 900:-
GUSTEN WIDERBÄCK
1879-1970
”Upsala, Flustret”
Färglitografi
25x31 cm
Signerad ’G. Widerbäck’
PRIS: 1 400:-
TORE WAHLSTRÖM
1879-1908
Man med lie
Akvarell och tusch 23x12 cm
Signerad ’TORE WAHLSTRÖM Feb. -98’
Pris: 4 000:-
Den i Gamla Upsala födde Tore Wahlström var en av de största talangerna i
sin generation. Han studerade vid Konstnärsförbundets andra målarskola, där han
var allmänt avhållen och beundrad. ”Kring
denne blonde upplänning vältränad som en ung idrottsman, slagfärdig och vänlig,
stod en nimbus av talang och lyckosamhet. Hans närmaste kamrater, Ivar
Arosenius, Bror Lindh och John Ekman räknade med en lysande framtid för honom.
Lärarna, framför allt Bergh, uppskattade oreserverat båda hans naturliga
färgbegåvning och hans öppna självständiga väsen.” (Sixten Strömbom)
Redan 1902 kunde Tore Wahlström
efter Richard Berghs uppmaning debutera vid Konstnärsförbundets utställningar i
Stockholm och Krefeld och han deltog inbjuden i dess
första Verdandiutställning i Upsala samt följande utställningar i Göteborg,
Helsingborg och Köpenhamn 1903. Denna tidiga debut spände förhoppningarna ännu
mer om Wahlströms konstnärliga möjligheter. På Berghs inrådan förvärvade de
stora mecenaterna Prins Eugen, Pontus Fürstenberg och Ernest Thiel arbeten av
Tore Wahlström.
En sviktande hälsa kom dock att
sätta stopp för vad som annars troligen skulle ha blivit ett av vårt lands
främsta konstnärskap. Tore hade 1899 fått söka vård för en mindre lungblödning.
På hösten 1902 drabbades han av ett allvarligt återfall, vilket föranledde vård
på Mörsils sanatorium i Jämtland. De följande åren
erbjöd en ojämn kamp mot sjukdomen. Genom Richard Berghs outtröttliga
hjälpsamhet kunde Tore med ekonomiskt stöd av Pontus Fürstenberg och ett
stipendium från Konstnärsförbundet från hösten 1903 vistas i Santa Cruz på
Teneriffa. 1904 blev han tvungen att återvända hem. Han fick endast leva
ytterligare fyra år. I december 1908, dagen efter sin 29-årsdag, gick Tore
Wahlström bort och Sverige hade därmed förlorat ett av sina främsta
konstnärslöften.
Verk av Tore Wahlström är mycket
sällsynta. Trots en liten produktion var den tillräckligt betydande för att ge
Sixten Strömbom anledning att senare inrangera Wahlström som den på sitt vis ”kanske mest karaktäristiska representanten
för den ännu nationellt och bygdebundet trosvissa konstnärsungdomen av
1899-1903”.
TORE WAHLSTRÖM
1879-1908
”Flugan!”
Tusch 20,5x11 cm
Signerad ’Tore Wahlström 1898’
Pris: 2 300:-
Proveniens: konstnärens familj
JOHN ÖSTERLUND
1875-1953
”Saltskutan, Mollösund”
Olja, duk på papp-pannå 43,5x55 cm
Signerad ’JOHN ÖSTERLUND 1945’
PRIS: 3 400:-
Proveniens:
Upsala Ångkvarns samling
John Österlund studerade på Konstakademien
i Stockholm 1897-1902, där han belönades med kanslersmedaljen. Han företog
därefter en studieresa till Paris och reste med stipendier ur Kinmansonska fonden 1906 och 1907 till Tyskland, Holland,
England, Belgien och Frankrike.
John var född i Stockholm, men bosatte sig
tillsammans med sin hustru, konstnärinnan Mathilde
Wigert-Österlund i Upsala. Konstnärsparet kom att tillhöra Upsalas mera
välkända konstnärsprofiler, även om John oftast sökte sina motiv på Gotland och
senare på västkusten, där han under en lång följd av somrar vistades i
Mollösund.
Aktivt verksam inom konstlivet i Upsala
var John Österlund från början en av de drivande krafterna i Uplands konstförening och under flera år dess vice
ordförande. Förutom ett flertal utställningar runtom i Sverige deltog John
Österlund även i utställningar i München, Rom, Budapest, Paris, S:t Louis, San
Francisco och Buenos Aires.
Representerad: Nationalmuseum, Upsala
universitetsbibliotek, Upsala Konstmuseum, Värmlands Museum i Karlstad och
Hälsingslands Museum i Hudiksvall.
JOHN ÖSTERLUND
1875-1953
”På Mollön”
Olja, pannå 46x55
cm
Signerad ’JOHN ÖSTERLUND 1943’
PRIS: 2 200:-
Proveniens:
Upsala Ångkvarns samling
MATHILDE WIGERT-ÖSTERLUND
1873-1943
Trädgårdsidyll, Hagby prästgård
Olja, duk 47x52 cm
Signerad ’M. Wigert-Österlund’
PRIS: 5 700:-
Proveniens: Biskop Einar Billing
(1871-1939), därefter i arv inom familjen
Einar Billing var prebendekyrkoherde
i Hagby och Ramsta församlingar mellan 1908 och 1918
och samtidigt extra ordinarie professor i dogmatik och moralteologi vid Upsala
universitet. Om hans och familjens liv i Hagby har hustrun, Gerda Billing,
skrivit i boken ”Den oförglömliga prästgården”. Einar Billing blev 1918
kyrkoherde i Helga Trefaldighets församling. 1920 utnämndes han till biskop i
Västerås.
Mathilde Wigert-Österlund studerade vid
Tekniska skolan och Althins målarskola i Stockholm. Från hösten 1896 till våren
1903 var hon elev på Konstakademien, där hon belönades med Kanslersmedaljen.
Bland kamraterna på akademien fanns Ivar Arosenius, Karl Isakson och den
blivande maken, konstnären John Österlund (1875-1953). Under några månader i
Paris 1903-04 studerade hon på Académie Colarossi.
Representerad: Moderna Museet,
Upsala konstmuseum, Aguélimuseet i Sala
MATHILDE WIGERT-ÖSTERLUND
1873-1943
Komposition med klocka
Blandteknik/collage 31x24 cm
(sjukdomsarbete)
Signerad ’M.W.Ö.
PRIS: 2 400:-
Proveniens: Gösta Björklunds samling,
Upsala
På grund av psykisk ohälsa intogs Mathilde Wigert-Österlund på Ulleråkers sjukhus i mars
1934. I en anteckning i konstnärinnans kataloger över den egna produktionen
skriver hon om denna episod: ”Fick ej
gå ut så att jag ej kunde måla. Fick ej oljefärger”. I stället för oljemåleri kom Mathilde nu att ägna sig åt helt andra uttrycksformer.
”Hon prövade då vad hon själv
kallade akvarellskisser och reliefmålningar. Varför hon inte fick tillgång till
oljefärger är oklart, kanske kunde hon inte hantera dem, de torkade ju långsamt
och lämnade fläckar. Det är dock tydligt att man här uppmuntrade henne att
sysselsätta sig med ”textilt arbete” och med vattenfärger och collage. Dessa
senare bestod av blad ur bibeln, tårtpapper, påskfjädrar,
någon kulört bild från en fruktpåse. Kanske hade hon inte tillgång till annat
material än vad besökande hade med sig, kanske var det en del av hennes
uttryckssätt. Många av dessa små tavlor innehåller också akvarellerade
teckningar ofta inom det rutnät av linjer som kanske symboliserar hennes känsla
av både fysisk och psykisk instängdhet. Långt efter hennes död inköpte Uppsala
Landsting, 1967, Dubbelmotiv, ett tvåsidigt collage, för 1 500 kronor. Under
konstnärinnans livstid betraktades de däremot med misstro.” (Christina Backman ”Mathilde
Wigert-Österlund 1873-1943” C-uppsats, höstterminen 1982 Upsala universitet,
Konstvetenskapliga institutionen, sidan 60)
I en artikel i ”Arbetarbladet”
1962 beskriver L. Nylén Mathilde Wigert-Österlunds
sjukdomskonst på följande vis: ”En mental kris ledde den åldrade konstnärinnan
mot nya gestaltningsformer, nya upplevelser krävde helt nya uttryck. Ofta med
blad ur bibeln som grund målade och tecknade, klippte, rev och klistrade hon
bilder där verkligheten förvandlats till mönster. Där glimmar och lyser en
spröd färgmosaik. Över bildytan lägger hon emellertid spretande rutnät, galler
som stänger henne ute från den gåtfullt lockande världen.”
BIRGITTA HAMMARSKIÖLD
1886-1963
Landskap
Olja, pannå
33x41 cm
Signerad
’Birgitta Hammarskiöld -46’
PRIS: 1 200:-
Birgitta
Hammarsköld var född i Dannemora och bosatt i Upsala. Hon studerade för Carl
Wilhelmson 1915 och för André Lhote i Paris 1919 och
1921.
ELLIS WALLIN
1888-1972
”Slottet Uppsala, vår”
Olja, duk 54x65
cm
Signerad ’Ellis Wallin -38’
PRIS: 4 500:-
Ellis Wallin föddes i Upsala 1888. Han
studerade vid Tekniska skolan i Upsala för M. Holmgren 1907-10, vid C. Althins
målarskola i Stockholm 1911-12 och vid Konstakademien 1914-20 för O. Hjortzberg
och W. Smith samt på akademiens etsningsskola för A. Tallberg och H. Sallberg.
Med avbrott för studieresor till Italien 1920-21 och Holland 1923 var Ellis
1920-33 bosatt i Paris, där han till en början studerade vid olika akademier.
I Paris kom han i kontakt med och tog
intryck av den franska nyrealism, som i reaktion mot de abstrakta och
experimentella riktningarna i huvudsak företrädde ett traditionsbundet,
naturromantiskt landskapsmåleri. Av konstnärer som H. de Waroquier
och kanske framför allt Dunoyer de Segonzac kunde Ellis lära åtskilligt om pastost ”belle matière”-måleri med en
gärna ganska uppluckrad, robust formulering i varma, tunga färgskalor av
dominant grått, svart, brunt, blått och grönt.
Återkommen till Sverige slog Ellis igenom
som en av de första representanterna i landet för denna franska stil, som hos
honom under andra betingelser kom att förändra karaktär och efter hand avlösas
av ett måleri med lättare, ljusare färgskalor och större utrymme för luft och
ljus. I Sverige skildrade han barndomsstaden Upsala och Stockholm, dit han så
småningom flyttade. Somrarna tillbringades i Grundsund på västkusten och
därifrån hämtade han ett stort antal motiv till sina målningar. På 1910- och
20-talet utförde Ellis även ett stort antal etsningar med motiv från framför
allt Upsala.
Under åren i Paris ställde Ellis Wallin
vid flera tillfällen ut på den berömda Salongen.
Dessutom hade han inte mindre än sex separatutställningar i Paris, vilket han
som svensk torde ha varit ganska ensam om. Även i Sverige var Ellis en flitig
utställare med separatutställningar runtom i landet. Han deltog också i en stor
mängd samlingsutställningar i Sverige och utomlands.
Ellis Wallin är representerad på de flesta
svenska konstmuseer, bl a Moderna Museet i Stockholm
och Göteborgs Konstmuseum. Han är även representerad på Ateneum i Helsingfors,
liksom på Tessininstitutet i Paris och på museerna i Pau och Tours.
Ellis Wallin om Paris: ”Tretton år av mitt liv vistades jag i Paris
och vad jag där insöp var av oersättlig betydelse för min utveckling. Jag bodde
i Paris 1920-33 med några korta avbrott för Holland och Italien. Det var sköna
år och jag hade inte varit den jag nu är om de inte hade funnits. Jag tog intryck
av den franska nyrealism som i reaktion mot de abstrakta och experimentella
riktningarna i huvudsak företrädde ett traditionsbundet, naturromantiskt
landskapsmåleri. Jag lärde åtskilligt om pastost ”belle
matière”-måleri med en gärna ganska uppluckrad,
robust formulering i varma, tunga färgskalor av dominant grått, svart, brunt,
blått och grönt. Cézanne var redan död men han och de andra impressionisterna
gjorde senare ett outplånligt intryck på den unge svensken och jag måste öppet
bekänna att det var han som lyfte mitt måleri till den ljusa och kanske man kan
säga glada och livsbejakande ton det sedan fick. Mina Parisår
kan inte strykas ur min utveckling. Jag minns dem med glädje och jag tänker
varje dag på vad de betytt för mig.” (Intervju i Upsala Nya Tidning 681231)
ELLIS WALLIN
1888-1972
”Från järnvägsparken, Uppsala”
Olja, duk på
pannå 41x33 cm
Signerad ’Ellis Wallin -49’
PRIS: 3 800:-
ELLIS
WALLIN
1888-1972
”En
flik blått vatten”
Olja, duk 54x65 cm
Signerad ’Ellis Wallin -63’
PRIS:
3 400:-
ERNST NILSSON
1892-1937
Aftonstämning vid vattnet
Olja, pannå
61x91,5 cm
Signerad ’Ernst Nilsson’
PRIS: 4 500:-
JONAS LINDKVIST
1889-1955
Landskap med träddunge
Blyerts
23,5x30,5 cm
Signerad ’Jonas Lindkvist -34’
PRIS: 700:-
PER FREDRIKS
1887-1947
”Försommar”
Olja, duk 38x55 cm
Signerad ’Fredriks’
PRIS: 1 400:-
SVEN STÅLBERG
1893-1973
Fiskeläge
Olja,
duk 32,5x43,5 cm
Signerad
’S. Stålberg’
PRIS: 2 000:-
Sven Stålberg började sin utbildning vid Tekniska skolan i Upsala 1915, var
1916-17 elev vid Tekniska skolan i Stockholm, studerade sedan vid Althins och
Wilhelmsons målarskolor i Stockholm och 1919-23 vid Konstakademien, där han
1923 belönades med den kungliga medaljen. Han har företagit studieresor i
Frankrike och Spanien.
Stålberg, som började som skulptör
men av ekonomiska orsaker övergick till måleri, berättar själv i en intervju
att han i sin ungdom med förkärlek studerade de gamla flamländska mästarna och
Lucas Cranach, studier som satte spår bl a i ett tidigt porträtt av modern (1924). Beroendet av
den omsorgsfulla tekniken upphörde; man har kallat slutet av 1920-talet hans
naiviserande period, den efterföljande blev mera expressiv och vresig. Han
målade stadsmotiv från Upsala och andra svenska småstäder, men även landskap
från Upland, Dalarna och Härjedalen samt motiv från
Röros i Norge.
Sven Stålberg blev känd för sina
”fattigbleka utsikter från karga svenska samhällen” (G. Mascoll
Silfverstolpe).
Representerad: Upsala konstmuseum,
Västerås konstmuseum
SVEN STÅLBERG
1893-1973
Landskap med fäbodstuga
Olja,
duk 37x51 cm
Signerad
’S. Stålberg 1936’
PRIS: 1 600:-
Proveniens:
Rune Stenbom, Galleri Nutida Konst, Upsala
BROR HJORTH
1894-1968
Albert Schweitzer
Träsnitt 54x42,5 cm
Signerad ’Bror Hjorth 1960’ och numrerad ’18/85’
PRIS: 2 800:-
MARTIN SÄFLUND
1894-1976
Gård på slätten
Olja,
duk 36x62 cm
Signerad
(ristad signatur) ’M Säflund’
PRIS: 3 500:-
MARTIN SÄFLUND
1894-1976
”Varvet, Öregrund”
Olja,
duk på papp-pannå 41,5x45 cm
Signerad
(ristad signatur) ’M Säflund’
PRIS: 2 300:-
MARTIN SÄFLUND
1894-1976
Domkyrkan från slätten
Akvarell
29x39 cm
Signerad
’M Säflund’
PRIS: 1 600:-
MARTIN SÄFLUND
1894-1976
Båtar för ankar, vinter
Akvarell
23x31 cm
Signerad
’M Säflund’
PRIS: 1 400:-
MARTIN SÄFLUND
1894-1976
Röda lador på slätten
Akvarell
10,5x31 cm
Signerad
’M Säflund’
PRIS: 700:-
OLOF ARÉN
1918-2003
”Från Haglunds bro”
Olja, duk 79x62
cm
Signerad ’Olof Arén’
PRIS: 8 500:-
OLOF ARÉN
1918-2003
Landskap med vattendrag
Olja, duk
79x55 cm
Signerad ’Olof Arén’
PRIS: 4 900:-
OLOF ARÉN
1918-2003
Stockholmsvinter
Olja, duk
79x55 cm
Signerad ’Olof Arén’
PRIS: 3 900:-
HARALD
LINDBERG
1901-1976
Barn
i vagga
Olja, duk 55x66 cm
Signerad ’Harald Lindberg 1934’
PRIS:
5 500:-
RAGNAR
JOHANSSON
1913-1997
”Flickan
och havet”
Olja, duk 81x46 cm
Signerad ’R J’
Dedikation a tergo
på spännramen ’TILL STURE 25 X -74’
PRIS:
4 000:-
TAGE ÅSÉN
f 1943
”Politiska knuten”
Olja, duk
81x100 cm
Signerad ’Tage Åsén 87-88’
PRIS: 6 500:-
CARIN AX
1915-2006
”Vårflod vid Ulva kvarn”
Färglitografi
34,5x50,5 cm
Signerad ’CARIN AX’ och numrerad ’146/190’
PRIS: 1 000:-
C GÖRAN KARLSSON
född 1944
Svävande stol
Olja, duk
135x135 cm
PRIS: 22 000:-