KLASSISKT
BRUNO LILJEFORS
1860-1939
Ett uppfriskande dopp
(konstnärens dotter Signe badar)
Olja, duk på papp-pannå 38x43 cm
Signerad ’Bruno Liljefors 1906’
samt dedikation
’Till Signe’
PRIS: 55 000:-
Proveniens:
konstnärens
dotter Signe Liljefors (född 1892)
Bruno
Liljefors med barnen
Britta,
Signe och Anders 1900-01
OSCAR TÖRNÅ
1842-1894
Insjölandskap, Mälaren
Olja,
duk 78x125 cm
Signerad
’Oscar Törnå Wellinge
Sept: 1888 (Mälaren)’
PRIS: 15 000:-
OSCAR TÖRNÅ
AUGUST HAGBORG
1852-1921
”Elisabeth”
Olja, träpannå
41x26,5 cm
Signerad med
dedikation ’Till vännen John Lindgren
HAGBORG’
samt betitlad ’ELISABETH’
PRIS: 4 500:-
AUGUST HAGBORG
GUSTAF THEODOR WALLÉN
1860-1948
Läsande kvinna
Blyerts 33x24
cm (veck)
Signerad ’G. Th. Wallén 3/9
1882’
PRIS: 1 500:-
GUSTAF THEODOR WALLÉN
ALLAN ÖSTERLIND
1855-1938
Flicka som läser för äldre kvinna
Akvarell 52x40
cm
Signerad ’Osterlind’
PRIS: 3 500:-
ALLAN ÖSTERLIND
(oljemålning av
Ernst Josephson 1880)
Allan Österlind var en av de första
svenska konstnärer som for till Frankrike vid tiden för friluftsmåleriets
genombrott. Efter studieåren vid Konstakademien 1874-76 reste han 1877 till Paris, där
han blev elev till skulptören P. J. Cavelier vid École des Beaux-Arts. Österlind kom sedan att bli verksam i
Frankrike till sin död med undantag för studieresor till Italien och Spanien
och sporadiska besök i hemlandet. Han var till en början mest verksam som
skulptör men övergick i Frankrike snart till måleriet, där han rönte stora
framgångar. Närmast torde han kunna karakteriseras som en god representant för
det franska naturalistiska friluftsmåleriet såsom det vid denna tid
representerades av Bastien-Lepage och andra.
Österlind var en ofta återkommande utställare på de stora salongerna i Paris.
1887 fick han hedersomnämnande på den ”gamla” Parissalongen och på
Världsutställningen 1889 silvermedalj. 1890 blev han ”associé”
vid den nybildade Société Nationale des Beaux-Arts
och utställde sedan främst på dess salonger på Champ
de Mars. Österlinds mycket goda anseende i det franska kulturlivet resulterade
i att han utmärktes med Hederslegionen. Han tog under 1880-talet livlig del i
de svenska Pariskonstnärernas oppositionsrörelse mot den föråldrade
Konstakademien, deltog 1885 i utställningarna ”Från Seines strand” och
”Opponenternas utställning” i Stockholm och anslöt sig 1886 till det nybildade
Konstnärsförbundet, med vilket han utställde flitigt fram till 1897. Från 1891
tillhörde han också en tid Svenska konstnärernas förening. Genom sitt giftermål
med fransyskan Eugénie Carré 1879 och goda
förbindelser i franska konstnärskretsar kom Allan Österlind att tidigt frigöra
sig från den svenska konstmiljön och helt koncentrera sig på en karriär i
Frankrike; 1898 uteslöts han ur Konstnärsförbundet på grund av frånvaro från
förbundets utställningar.
Allan Österlind
var nära vän med Ernst Josephson, vilken efter sin schism med de i
oppositionsrörelsen mera moderata kamraterna i maj 1886 anslöt sig till
familjen Österlind i Gargilesse i Frankrike. Under
den heta eftersommaren flyttade den lilla kretsen ut till fiskeläget Tréboul vid bretonska kusten. Stärkta av havsluften och de
salta baden, fortsatte de båda kamraterna sitt intensiva arbete, där de hjälpte
varandra med råd och dåd. I två år lever familjen Österlind och Ernst Josephson
tillsammans. De flyttar mellan olika byar på den franska landsbygden och når så
småningom ut till ön Bréhat utanför Bretagne. Det som
till en början verkar som en idyll förmörkas allt mer av Ernst Josephsons
svartsjuka på Österlinds lycka, vilken står i stark kontrast till hans egen
smärtsamma ensamhet. På Bréhat börjar Allan Österlind
och Ernst Josephson med spiritistiska seanser, något som var på modet vid denna
tid. Det är under dessa seanser som Ernst Josephsons psykos bryter ut.
Josephsons psykiska sjukdom och svartsjuka manifesteras i att han uttrycker en
önskan att gifta sig med Allan Österlinds änka sedan denne själv som Kristus
blivit vederbörligen korsfäst. Det som slutligen får paret Österlind att inse
att Ernst Josephson måste föras hem och få vård är när deras lilla dotter Anna
plötsligt berättar att farbror Joseph sagt att han vill offra henne precis som
Gamla Testamentets Abraham var på väg att göra med sin son Isak.
Svensk-Franska Konstgalleriets
legendariske grundare, Gösta Olson, tillbringade sommaren 1917 på Bréhat och umgicks under denna vistelse dagligen med Allan
Österlind. Han fick då berättat för sig att när Allan Österlind förde Josephson
hem till Sverige så stod sjukvårdare och väntade för att ta hand om Josephson –
men de tog Österlind i stället. ”Det förvånar mig inte” skriver Gösta Olson i
sina memoarer, ”för han var något av en fanatiker och såg ut som en sådan.” Gösta
Olson berättar också om med vilken stor vördnad Allan Österlind behandlades av
alla människor på Bréhat, från mairen
till öns minst betydande invånare.
Franska
staten inköpte 1888 Allan Österlinds målning ”La fin de la journée”
(”Vid dagens slut”) och placerade den i museet i Tours. Ett motiv med
bondkvinnor i Bretagne fanns tidigare i Luxembourgmuseet i Paris. Dessutom är
han representerad i museet i Chateauroux, Institut Tessin i Paris, Ateneum i
Helsingfors samt på Nationalmuseum och Göteborgs konstmuseum.
ALLAN ÖSTERLIND
1855-1938
Kvinna
Blandteknik
43x27 cm
Signerad ’Osterlind’
PRIS: 1 800:-
IVAR NYBERG
1855-1925
Kvinna i folkdräkt
Olja, duk 41x30
cm
Påskrift på
dukens baksida ’Ivar Nyberg’ samt på
spännramen ’Studie av Ivar Nyberg’
och datering ’1909’ (troligen
konstnärens egna anteckningar)
PRIS: 3 500:-
IVAR NYBERG
GUSTAF ANKARCRONA
1869-1933
Kustlandskap
(Sannolikt är
motivet utfört i Normandie eller Bretagne)
Olja, papp-pannå monterad på träpannå 25x31,5 cm
Signerad ’G.A 89’
PRIS: 5 700:-
Litteratur:
Gun-Britt Eklund & Inger Thunell ”Gustaf Ankarcrona 1869-1933” Leksand
2001, sid 97
GUSTAF ANKARCRONA
Gustaf
Ankarcrona studerade vid Konstakademien i Berlin 1886-88. 1889, då denna
målning utfördes, tillbringade han några månader i Frankrike och ställde i
samband med det även ut i Paris. Under åren 1891-93 studerade han i München.
Den i Huskvarna
födde Gustaf Ankarcrona visade redan tidigt konstnärliga anlag, vilket framgår
av Georg von Rosens ord om Ankarcrona från 1885: ”Enligt min uppfattning ligger det stoffet till något högst ovanligt i
konstnärsväg hos honom och jag har också tillskrivit fadern och anmodat honom
om att utan dröjsmål låta ynglingen börja sina konststudier.” Så blev det
också och under åren 1886-88 studerade Gustaf Ankarcrona vid Konstakademien i Berlin.
Att inte
Frankrike kom att bli huvudmålet för hans studier berodde troligen till stor
del på Georg von Rosens inflytande. I ett brev som von Rosen skrev till Gustaf
Ankarcronas far 1890, då den unge konstnären efter ett uppehåll i Sverige åter
skulle resa utomlands, varnar han: ”Unge
herrn är lovande, men skall han nu lämna Berlin, så låt honom fara till
München, men absolut ej till Paris – det är så farligt för unga talanger att
tillägna sig den bedårande franska tekniken.” Som tur var hade Gustaf Ankarcrona
då redan hunnit med en vistelse i Frankrike under några månader 1889. Annars
hade eftervärlden gått miste om ”den bedårande franska tekniken” i den nu
aktuella målningen. Trots att tiden i Frankrike blev kort, hann han ändå med
att ställa ut i Paris under denna vistelse. I linje med von Rosens
rekommendationer reste Gustaf Ankarcrona till München, där han studerade under
åren 1891-93.
Förutom i Paris
1889 så ställde Gustaf Ankarcrona även ut i Berlin 1890 och han deltog också i
Münchensessionens utställningar 1892-94. Han var medlem i Konstnärsförbundet under
åren 1890-98 och deltog då i deras utställningar.
PRINS EUGEN
1865-1947
”Bogserbåt med kölvatten”
Blandteknik
14x19 cm
Signerad ’Eugen’
Utförd 1905
PRIS: 11 000:-
PRINS EUGEN
GUSTAF RYDBERG
1835-1933
”Den skånska gården, studie från Holmeja”
Olja duk
42,5x72,5 cm
Signerad ’G Rydberg’
PRIS: 12 000:-
Litteratur:
Helge Kjellin ”Gustaf Rydberg – Skånes målare” SAK,
Stockholm 1925,
avbildad sid 219, kat.nr 626 i Kjellins förteckning
GUSTAF RYDBERG
GUSTAF RYDBERG
1835-1933
Landskap med träd, studie
Olja, duk 38x61
cm
Osignerad
Intyg a tergo av Ebbe Kock, bouppteckningsman, daterat 9/3 1959
PRIS: 4 300:-
Proveniens:
Direktör Christian Gustaf Rydberg, konstnärens brorson
ERIK ABRAHAMSON
1871-1907
Jägare i eka, Bredlöt,
Svartsjölandet
Olja,
duk 34x60,5 cm
Signerad
’Erik Abrahamson’
samt
betitlad ’Bredlöt
Svartsjölandet’
PRIS: 4 000:-
ERIK ABRAHAMSON
OIDENTIFIERAD
MÄSTARE
18/1900-tal
Ateljéinteriör
Olja, duk 70x45 cm
Otydligt signerad ’M. P.’ samt
betitlad ’Studie hos …(?)’
Det sista
ordet är svårtytt. Möjligen står det ’Studie hos Ilsted’,
vilket i
så fall torde åsyfta den danske konstnären Peter
Ilsted (1861-1933), berömd för sina interiörmålningar.
PRIS:
3 400:-
GÖSTA VON HENNIGS
1866-1941
Folkliv på kaj
Olja, duk 50x61 cm
Signerad ’G. v. Hennigs
1904’
Intyg a tergo:
’Originalmålning av Gösta von
Hennigs
intygar Gustaf Jaensson’
PRIS: 8 500:-
GÖSTA
VON HENNIGS
”Allt som är hetsigt, ögonblicksartat och rörligt,
det dyrkar jag och det vill jag
återge”
(Gösta von Hennigs)
Gösta von Hennigs var elev vid Konstnärsförbundets målarskola
1891-93, där Anders Zorn, Richard Bergh och Per Hasselberg var lärare. Han slöt
sig särskilt till Zorn och några av von Hennigs porträttstudier bär spår av
dennes stil. 1898 blev han medlem av Konstnärsförbundet, som han tillhörde till
dess upplösning. Från sekelskiftet förskriver sig en serie gatubilder i blått
skymningsljus. De skiljer sig från Eugène Janssons av melankoli och
industrialismens ödslighetskänsla präglade gatumotiv genom betoningen av
rörelsen; skildrade är åkdon och körsvenner, de sistnämnda stundom i silhuett
mot himlen, eller de med hästar förspända spårvagnarna i sekelskiftets
Stockholm. En impressionistisk tendens är märkbar.
Det nu aktuella verket Folkliv
på kaj är ett lysande exempel på konstnärens blåmåleri, där stadens liv och
rörelse skildras i en impressionistisk anda så dynamiskt att man som betraktare
tycker sig både kunna höra larmet och känna dofterna, samtidigt som den
omisskänneliga sekelskiftestonen förmedlar en poetisk stämning och skönhet.
I början av 1900-talet ägnade sig Gösta von Hennigs även åt motiv
från det mondäna livet i den då framväxande storstaden och nöjesvärlden. Det
Stockholm, som roade sig på Berns, i Sveasalen och i andra nöjeslokaler, möter
oss i en serie motiv med utpräglad tidsstämning. Impressionistiska bilder från
kapplöpningsbanan omväxlar med snabbt fångade intryck på kaféterrasserna, i
maskeradernas festvimmel och varietéernas eldsljus. Framför allt blev det
cirkusmiljön som fångade hans intresse och som med åren kom att utgöra hans
huvudsakliga motivkrets.
Bland Gösta von Hennigs verk kan nämnas ”Kapplöpning” (Thielska
galleriet), ”Scen från en varieté” (Nationalmuseum) och ”På terrassen” (Statens
Museum for Kunst, Köpenhamn).
HELMER OSSLUND
1866-1938
Sittande modell
Olja på
papper (inglasad) 29x21,5 cm
Osignerad
PRIS: 6 500:-
HELMER OSSLUND
CARL JOHANSSON
1863-1944
”Septemberafton”
Olja, duk
50x73 cm
Signerad ’Carl Johansson 1913’
PRIS: 5 700:-
CARL JOHANSSON
ERNST SMITH
1868-1945
”En brittsommardag på Östersjön”
Olja, duk
34,5x42,5 cm
Signerad ’Ernst Smith’
PRIS: 3 500:-
ANDERS JÖNSSON
1884-1965
Gustaf Fröding
Brons
Höjd 49 cm (64
cm inklusive stensockel)
Signerad ’Anders Jönsson’
Gjutarstämpel ’Otto Meyers Eftr. Fud.’
PRIS: 17 000:-
Anders Jönsson i ateljén 1948
ANDERS JÖNSSON
(oljemålning av Cora Sandel omkr 1913)
Anders Jönsson
var under åren 1913-29 gift
med den norska
författarinnan Cora Sandel.
”Jag strävar efter att ge linjen klarhet och
styrka, jag söker balans i massorna och rytm i kompositionen.” (Anders
Jönsson 1913)
Den skånske
skulptören Anders Jönsson skolades i en internationell miljö. 1905 började han
sin utbildning till skulptör i München. Året därpå var han tillbaka i Sverige,
men två år senare begav han sig till Paris för skulpturstudier. Åren 1912-16
innehade han statens resestipendium samt 1918-19 ett stipendium från
Konstakademien. Under alla dessa år vistades han tidtals i Italien, mest dock i
Paris, där han var verksam 1915-20. Efter hemflyttningen bosatte han sig 1921 i
Stockholm.
Under sina
tidiga år i Paris utförde Anders Jönsson i en av Rodin inspirerad, målerisk
stil en rad figurgrupper i marmor (”Paolo och Francesca” utställd på Salongen
1909, ”Kyssen” 1910, ”Problème d’amour”,
utställd på Salongen 1910). Det dröjde dock inte länge förrän han anslöt sig
till den reaktion mot Rodins plastik som i Frankrike betecknas med namn som Bourdelle och Maillol. Studiet av
antik skulptur förde honom snart till en större och enklare form, ”en
förandligad realism”. Som exempel kan nämnas hans stora kvinnotorso i fransk
kalksten i Nationalmuseum.
Anders Jönsson
ställde ut första gången i Salon des Artistes français
i Paris 1909, varvid han erhöll ”mention honorable”.
Han tillhörde konstnärsgruppen ”De tolv” och deltog i dess utställningar i
Skåne, Köpenhamn och Stockholm. Han deltog vidare i Baltiska utställningen i
Malmö 1914, skulpturutställningen på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1921 och
i ett flertal av Sveriges allmänna konstförenings utställningar. Han hade en
separatutställning på Malmö museum 1910 och en uppmärksammad utställning i
Paris 1920.
Förutom den nu
aktuella bysten av Gustaf Fröding, har Anders Jönsson utfört en kolossalbyst av
Hjalmar Branting (granit 1922), porträtt av Matilda Jungstedt (marmor 1924,
Kungliga teatern), porträttbyst av Gustaf V (1924, i brons i Nationalmuseum, i
marmor i Stockholms slott). Dessutom har han bl a
utfört ”Barnbrunnen” (brons 1913, Malmö), ”Elementens kamp” (fontänskulptur
1930, Göteborg) och ”Snäckan” (fontänskulptur med reliefer 1925).
TORE
WAHLSTRÖM
1879-1908
Man med lie
Akvarell
och tusch 23x12 cm
Signerad ’TORE WAHLSTRÖM Feb. -98’
Pris: 4 000:-
Den i
Gamla Upsala födde Tore Wahlström var en av de största talangerna i sin
generation. Han studerade vid Konstnärsförbundets andra målarskola, där han var
allmänt avhållen och beundrad. ”Kring
denne blonde upplänning vältränad som en ung idrottsman, slagfärdig och vänlig,
stod en nimbus av talang och lyckosamhet. Hans närmaste kamrater, Ivar
Arosenius, Bror Lindh och John Ekman räknade med en lysande framtid för honom.
Lärarna, framför allt Bergh, uppskattade oreserverat båda hans naturliga
färgbegåvning och hans öppna självständiga väsen.” (Sixten Strömbom)
Redan
1902 kunde Tore Wahlström efter Richard Berghs uppmaning debutera vid
Konstnärsförbundets utställningar i Stockholm och Krefeld
och han deltog inbjuden i dess första Verdandiutställning i Upsala samt
följande utställningar i Göteborg, Helsingborg och Köpenhamn 1903. Denna tidiga
debut spände förhoppningarna ännu mer om Wahlströms konstnärliga möjligheter. På
Berghs inrådan förvärvade de stora mecenaterna Prins Eugen, Pontus Fürstenberg
och Ernest Thiel arbeten av Tore Wahlström.
En
sviktande hälsa kom dock att sätta stopp för vad som annars troligen skulle ha
blivit ett av vårt lands främsta konstnärskap. Tore hade 1899 fått söka vård
för en mindre lungblödning. På hösten 1902 drabbades han av ett allvarligt
återfall, vilket föranledde vård på Mörsils
sanatorium i Jämtland. De följande åren erbjöd en ojämn kamp mot sjukdomen.
Genom Richard Berghs outtröttliga hjälpsamhet kunde Tore med ekonomiskt stöd av
Pontus Fürstenberg och ett stipendium från Konstnärsförbundet från hösten 1903
vistas i Santa Cruz på Teneriffa. 1904 blev han tvungen att återvända hem. Han
fick endast leva ytterligare fyra år. I december 1908, dagen efter sin
29-årsdag, gick Tore Wahlström bort och Sverige hade därmed förlorat ett av
sina främsta konstnärslöften.
Verk av
Tore Wahlström är mycket sällsynta. Trots en liten produktion var den
tillräckligt betydande för att ge Sixten Strömbom anledning att senare
inrangera Wahlström som den på sitt vis ”kanske
mest karaktäristiska representanten för den ännu nationellt och bygdebundet
trosvissa konstnärsungdomen av 1899-1903”.
SAM UHRDIN
1886-1964
Gitarrspelande kulla
Olja, duk
73x60 cm
Signerad ’Sam Uhrdin -53’
PRIS: 6 500:-
WILLIAM WESTLEY MANNING
R.B.A., R.O.I., A.R.E.
England 1868-1954
På piren
Olja, duk
34x40 cm
Signerad ’W. Westley
Manning’
PRIS: 7 500:-
William Westley Manning var verksam som landskapsmålare
och
grafiker. Han utbildade sig vid the Central School of Arts
and
Crafts samt på Academie Julian i Paris (1892). Den i
London
bosatte Manning besökte under flera år St Ives.