1900-TALSKONST
EVERT LUNDQUIST
1904-1994
Kvinna bakifrån
Olja,
duk på papp-pannå 16x16 cm
Signerad
’EL’
Även
signerad a tergo ’Evert Lundquist 1961’
PRIS: 9 500:-
EVERT LUNDQUIST
1904-1994
”Oxkroppen”
Kolteckning
57x45 cm
Signerad
’EL’ samt ’Evert Lundquist 1957’
PRIS: 6 000:-
Utställd:
”Evert Lundquist-utställningen”, Moderna Museet, Stockholm 1974
(Utställningsetikett
a tergo)
EVERT LUNDQUIST
1904-1994
”Vid fönstret (Genom porten)”
Etsning
24,5x24,5 cm
Signerad’Evert Lundquist’ samt ’19/110’
Utförd
1972
PRIS: 1 800:-
LARS NORRMAN
1915-1979
”APPENDECTOMI”
(Dr Gunnar Nordenstrahl opererar, Norrköpings
Lasarett)
Olja,duk
90x116 cm
Signerad
och daterad ’Lars Norrman -42’
Även
signerad och betitlad a tergo
’LARS NORRMAN APPENDECTOMI NORRKÖPING 1942’
PRIS: 20 000:-
Litteratur: Cecilia Stam
”Lars Norrman, Sveriges meste konstnär”
Artikel i Paletten 2/74 (nr
2, 1974), avbildad sid 20,
text om kirurgmotiven sid 18
Lars Norrmans
motiv med kirurgiska ingrepp från 1940-talets första hälft intar en unik plats
i svensk 1900-talskonst. I den stora Appendectomi från 1942 ser vi hur den hos Fernand Léger skolade Norrman med
kallhamrad naturalism återger ingreppen med medicinsk exakthet. Det är ett verk
som förebådar det fotorealistiska måleri som Ola Billgren skulle komma att
utföra först ett kvarts sekel senare.
CURT
CLEMENS
1911-1947
Sittande
kvinna
Olja, duk 65x58 cm
Signerad och daterad ’Clemens 1945’
PRIS:
9 500:-
CURT
CLEMENS
1911-1947
Modell
mot orange bakgrund
Olja, duk 52x50 cm
Signerad och daterad ’Clemens 1942’
PRIS:
7 500:-
NILS
NILSSON
1901-1949
”Kvinna
i soffa”
Olja, duk 65x81 cm
Signerad ’N N’
Även signerad a tergo
’Nils Nilsson’
PRIS:
16 000:-
HARALD
LINDBERG
1901-1976
Barn
i vagga
Olja, duk 55x66 cm
Signerad och daterad ’Harald Lindberg 1934’
PRIS:
5 500:-
KURT
LINDON
1910-1985
Spritcentralen,
Årsta
Olja, duk på pannå 40,5x56 cm
Signerad ’LINDON’
PRIS:
3 400:-
KURT
LINDON
1910-1985
”Cyklister, Årsta”
Olja, duk på pannå 31x33 cm
Signerad ’LINDON’
Utställd: ”Tobaksmonopolet 1949”, Riksförbundet
för bildande konst (utställningsetikett a tergo)
PRIS:
2 200:-
ORVO RAATIKAINEN
1914-2000
(Finland)
Kvinna i gröngräset
Olja, duk 62x50
cm
Signerad ’O Raatikainen -57’
PRIS: 4 000:-
JURGEN WRANGEL
1881-1957
”Les roches blanches 1939”
Olja,
duk 55x81 cm
Signerad
’J. Wrangel’
PRIS: 3 500:-
RAGNAR
ALYRE
1894-1975
Kustlandskap,
Gotland
Olja, pannå 44x60,5 cm
Signerad (svagt) ’Alyre’
PRIS:
3 200:-
OLLE
NORDBERG
1905-1986
De
första vitsipporna
Olja, duk 50,5x65,5 cm
Signerad ’Olle Nordberg 56’
PRIS:
4 500:-
OLLE
NORDBERG
1905-1986
Det
äkta paret
Olja, pannå 33x41 cm
Signerad ’Olle Nordberg’
PRIS:
2 300:-
OLLE
NORDBERG
1905-1986
Flickan
och fågeln
Olja, pannå 38x23 cm
Signerad ’Olle Nordberg 64’
PRIS:
1 700:-
JOHN ÖSTERLUND
1875-1953
”På Mollön”
Olja, pannå
46x55 cm
Signerad ’JOHN ÖSTERLUND 1943’
PRIS: 2 500:-
Proveniens:
Upsala Ångkvarns samling
John Österlund studerade på Konstakademien
i Stockholm 1897-1902, där han belönades med
kanslersmedaljen. Han företog därefter en studieresa till Paris och reste med
stipendier ur Kinmansonska fonden 1906 och 1907 till
Tyskland, Holland, England, Belgien och Frankrike.
John var född i Stockholm, men bosatte sig
tillsammans med sin hustru, konstnärinnan Mathilde
Wigert-Österlund i Upsala. Konstnärsparet kom att tillhöra Upsalas mera
välkända konstnärsprofiler, även om John oftast sökte sina motiv på Gotland och
senare på västkusten, där han under en lång följd av somrar vistades i
Mollösund.
Aktivt verksam inom konstlivet i Upsala
var John Österlund från början en av de drivande krafterna i Uplands konstförening och under flera år dess vice
ordförande. Förutom ett flertal utställningar runtom i Sverige deltog John
Österlund även i utställningar i München, Rom, Budapest, Paris, S:t Louis, San
Francisco och Buenos Aires.
Representerad: Nationalmuseum, Upsala
universitetsbibliotek, Upsala Konstmuseum, Värmlands Museum i Karlstad och
Hälsingslands Museum i Hudiksvall.
JOHN ÖSTERLUND
1875-1953
”Ringmuren”
Olja, papp-pannå 33x40,5 cm
Signerad ’JOHN ÖSTERLUND 1947’
PRIS: 2 300:-
ELLIS
WALLIN
1888-1972
”En
flik blått vatten”
Olja, duk 54x65 cm
Signerad ’Ellis Wallin -63’
PRIS:
3 400:-
ELLIS
WALLIN
1888-1972
”Från
Grundsund”
Olja, duk 46x55 cm
Signerad ’Ellis Wallin -68’
PRIS:
2 400:-
UNO
VALLMAN
1913-2004
Vinterlandskap
Olja, papp-pannå
61x84 cm
Signerad ’UNO VALLMAN 43’
PRIS:
3 400:-
Proveniens: konstnären Nils Sjögren (1894-1952), professor vid Konstakademien, ordförande i
Konstnärernas Riksorganisation
och ledamot i styrelsens för Statens
konstråd
GUSTAV
RUDBERG
1915-2001
”Från
verandan, Hven”
Olja, duk 72x71,5 cm
Signerad ’RUDBERG’
PRIS:
15 000:-
RUNE JANSSON
1918-2014
Självporträtt
Olja, pannå
61x50 cm
Signerad (i
blyerts) ’RJ’ samt daterad ’44’
PRIS: 3 500:-
Proveniens:
konstnärens egen samling
RUNE JANSSON
1918-2014
Komposition
Olja, papp-pannå 25x48 cm
Signerad (i
blyerts) och daterad ’Rune Jansson -49’
PRIS: 2 700:-
Proveniens:
konstnärens egen samling
RUNE
JANSSON
1918-2014
”Solens
ridå till hälften”
Olja, duk 57x84 cm
Signerad ’Rune Jansson -60’
PRIS:
11 000:-
RUNE JANSSON
1918-2014
Slöjkomposition
Blandteknik
27x34 cm
Signerad och
daterad ’Rune Jansson 62’
PRIS: 2 700:-
Proveniens:
konstnärens egen samling
RUNE JANSSON
1918-2014
Liggande komposition
Akvarell 45x64
cm
Signerad och
daterad ’Rune Jansson -88’
PRIS: 3 800:-
Proveniens:
konstnärens egen samling
”Rune
Janssons sena konst har en stor grace, både i betydelsen behag, eller sinnlig
lätthet, och nåd. Nåd därför att målningarnas kvalitet inte har karaktär av
resultatet av en ansträngning; det tillstånd de härrör ur är faktiskt nådens –
tvånget har upphört och glömskan av ”Konsten” infunnit sig, ett
oskuldstillstånd då naturen och tanken om naturen inte låter sig skiljas åt,
oåtkomligt för analys, eftersom all analys förutsätter en distans mellan
observatören och det observerade, beteckningen och det betecknade och så
vidare. Här finns ingen distans.” (Ulf Linde)
OLOF ARÉN
1918-2003
Landskap med vattendrag
Olja, duk
79x55 cm
Signerad ’Olof Arén’
PRIS: 4 900:-
LAMBERT WERNER
1900-1983
Färgstarkt djur
Blandteknik
56x73 cm
Signerad och
daterad ’Lambert Werner 49’
PRIS: 4 500:-
Lambert Werner
AKTÖR PÅ INTERNATIONELL ARENA
Lambert Werners särpräglade
konstnärskap tillhör utan tvivel ett av den svenska 1900-talskonstens
internationellt mest framgångsrika. Av svenska konstnärer torde han stå närmast
de ungefär samtidigt med honom framträdande skånska imaginisterna; hans om
automatismen erinrande teknik, hans ibland poetiskt laddade titlar och den
nästan orientaliska färgprakt med vilken han ofta dränker sina bilder – och som
fått flera att jämföra honom med Max Walter Svanberg – tyder på en viss
samhörighet med dessa, men han är för mycket individualist för att kunna bindas
till någon bestämd riktning. Den komplicerade blandteknik med skrapningar,
tvättningar, frottage och lasyrer, som är hans
kännetecken och ger hans akvareller och gouacher deras säregna utseende med sin
något batikliknande lyster, måste uppenbarligen medföra en viss grad av
beräkning i det konstnärliga tillvägagångssättet och utesluter därför ren
automatism. I de flesta av Lambert Werners målningar före 1950-talets mitt
finns en svårtydd men ändå klart figurativ symbolik, som talar om djup
konstnärlig medvetenhet.
Förutom ett stort antal
separatutställningar i Sverige, bl a på Färg och Form 1949, 1951, 1955, 1960 och 1966, deltog
Lambert Werner i Paris i Salon des Surindépendants
1950 och visade separata kollektioner på Galerie Raymond Creuze
1951, 1953, 1955 och 1958. Vidare hade han separatutställningar i Basel 1951,
Berlin 1952 och 1953, Bryssel och Luzern 1953, Traunstein
1956, Oslo 1957, Nürnberg 1958, Wuppertal-Barmen 1959-62,
Amsterdam 1961, New York 1964 samt ett flertal utställningar i Italien under
1960-talet.
Representerad: Moderna museet, Borås
konstmuseum, Jönköpings museum, Västerås konstmuseum och Örebro läns museum
samt utomlands bland annat i Institut Tessin och Musée National d’Art Moderne i Paris, Nationalgalerie
Berlin och museerna i Nürnberg och Wuppertal
LAMBERT WERNER
1900-1983
”Komposition No 14”
Blandteknik
66,5x98,5 cm
Signerad och daterad
’Lambert Werner 60’
PRIS: 4 700:-
Proveniens:
Konstnären Ian Hellström (1925-2012)
Utställd: Gallerie Numero, Milano
Då den informella konsten bröt
igenom under 1950-talet var steget inte långt för Lambert Werner från hans
surrealistiskt visionära konst till en rent nonfigurativ bildsyn med sina
närmaste rötter i den franska tachismens kalligrafiska fantasier och lek med
plumpar och fläckar. Genom denna frigörelse från kvardröjande figurativa rester
nådde han slutgiltigt fram till ett adekvat uttryck för sina konstnärliga
intentioner: att skapa en ”ren” konst, som liksom musiken är sig själv nog utan
några litterära bestämningar, en konst som avser att frigöra betraktarens
fantasi genom att utesluta varje fixering vid bestämda ting.
När Lambert Werner ställde ut på
Galleri Färg och Form 1960 skrev den berömde konstkritikern Eugen Wretholm: ”En målning av
Lambert Werner blir aldrig en stelnad bild som man tröttnar på. Hemligheten med
hans romantiska måleri ligger just häri, att det frigör vårt själsliv, för oss
bort i drömmar som verkar läkande på de sår verkligheten tillfogat oss. ’Man
får ständigt berusa sig’ för att nu citera Baudelaire, som säkerligen
lidelsefullt skulle ha anammat Lambert Werners måleri. Lambert Werners
utställning i Färg och Form (3-20/9) var rikare och
märkligare än Jean Fautriers på årets Biennal. Att
kalla honom för pionjären i vårt informella måleri är att ge honom en alltför
anspråkslös bukett.” (Eugen Wretholm Konstrevy nr 5-6 1960)
OLA
BILLGREN
1940-2001
Kvinnostudier
Blyerts 24x32,5 cm
Signerad ’Ola Billgren -63’
PRIS:
6 000:-
FOLKE
LIND
f 1931
”Torso”
Olja, duk 49x60 cm
Signerad ’F. LIND -69’
PRIS:
3 400:-
SVEN
DEURELL
1904-1967
Byggnader
och bro
Olja, duk 37x59 cm
Signerad ’DEURELL’
PRIS:
1 400:-
Sven Deurell studerad på Valands
målarskola i Göteborg för Tor Bjurström och på Konstakademien. Han erhöll Ester
Lindahls stipendium 1941-42. Med svepande, summariska
stråk fångar han en förtätad stämningsupplevelse av sina försynta motiv. ”På så vis går han vidare på
impressionisternas väg, men det är en impressionism, som inte sysslar med
utanverk och vilken i stället söker tränga in till den visuella upplevelsens
kärna” (Ragnar Hoppe).
”Han
är en målarpoet, besläktad med kolorister som Isakson och Aguéli, men ändå med
en personlig hållning i sina sensibla målningar, i vilka teckningen reducerats
till ett minimum; den mjuka, färgskimrande luften över de slätt- och
hedlandskap, som han helst skildrat, ger enhet och sammanhang åt dessa inre
upplevelser av en yttre verklighet.” (Gösta Lilja)
Representerad: Nationalmuseum, Moderna Museet, Göteborgs
Konstmuseum
RYNO FRIEBERG
1920-2018
”Vid staffliet”
(Självporträtt)
Olja, pannå 55x46 cm
Signerad ’Ryno 42’
PRIS: 4 000:-
RYNO FRIEBERG
1920-2018
”Beth sover”
(konstnärens hustru, konstnärinnan Beth Zeeh)
Olja, duk 41x33 cm
Signerad ’Ryno 47’
PRIS: 2 500:-
RYNO FRIEBERG
1920-2018
Blommor i grön glasvas
Olja, pannå 24x19 cm
Signerad ’Ryno 1957’
PRIS: 2 800:-
RYNO FRIEBERG
1920-2018
Blomsterprakt i kopparkanna
Olja, duk 65x46 cm
Signerad ’Ryno 1977-81’
PRIS: 11 500:-
RYNO FRIEBERG
1920-2018
”Persikor”
Olja, duk 38x46 cm
Signerad ’Ryno 1976’
PRIS: 4 700:-
RYNO FRIEBERG
1920-2018
Azalea
Olja, duk 46x38 cm
Signerad ’Ryno 1977’
PRIS: 6 500:-
RYNO FRIEBERG
1920-2018
Gula rosor
Olja, duk 41x33 cm
Signerad ’Ryno 1979’
PRIS: 4 900:-
RYNO FRIEBERG
1920-2018
”Olika äpplen”
Olja, duk 25x40 cm
Signerad ’Ryno 1982’
PRIS: 3 800:-